torstai 20. elokuuta 2009

Torstain menoa

Tänään torstaina päiväni alkoi lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman työstämisellä työpajoissa. Edustettuna oli laaja joukko moniammatillisia osaajia. Edellisessä kesäkuun kokoontumisessamme mietimme kolme päälinjausta, jotka ovat ennaltaehkäisy ja varhainen tuki, yhteistyö ja lasten ja nuorten terveyden edistäminen ja elämänhallinnan tukeminen. Tänään tarkoituksena oli pohtia konkreettisia tavoitteita ja toimia noiden otsikoiden alle. Tässä lyhyesti aikaansaannoksemme:
Keskeinen tavoite: kasvu- ja kehitysympäristö edistävät ja tukevat lasten ja nuorten terveyttä, turvallisuutta, sosiaalisuutta ja oppimista.
* olemassaolevat tilat tehokkaaseen käyttöön lasten ja nuorten parissa toimijoille
* toimijoiden jalkautuminen kentälle
* palvelujen tutuksi tekeminen esittelytilaisuuksien avulla
* tietopankki esim. nettiin
* kerhotoimintaa lisää joka kouluun, jolloin tavoitetaan kaikki lapset ja nuoret
* kopparitoiminta, jossa huolehditaan peruskoulunsa päättäneistä nuorista ja heidän kouluttautumisestaan
* oppilaskunnan, lasten parlamentti ja nuorisovaltuusto yhä vahvemmin osallistamaan lapsia ja nuoria
* kouluterveyskyselyn hyödyntäminen
keskeisiä asioita, joita kouluterveyskyselystä on nousuut esille ovat liikunnan puute, ylipaino, päihteet, tupakointi, koulukiusaaminen, mielenterveysongelmat ja vanhemmuus
* nuorten yhteinen palvelukeskus
* yhteistyö poikkihallinnollisesti, mukaan kolmas sektori ja SRK
* lasten ja nuorten hyvinvoinnin työryhmä, joka valvoo, toimii aktiivisesti lasta ja nuorta koskevissa asioissa laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti

Tämä hyvinvointisuunnitelma ydintyöryhmän hiomana tulee lautakuntiin lausunnolle ja sieltä sitten valtuustoon hyväksyttäväksi. Toivon todella, että näiden asioiden toteuttamiseen löytyy päättäjiltä tahtotilaa. Nämä ovat juuri strategiamme mukaisia toimenpiteitä ja joilla pystytään ennealtaehkäisemään lasten ja nuorten syrjäytymistä.

Tämän jälkeen riensin KELPO-hankepalaveriin, jossa pohdimme erityisopetusstrategian näkökulmasta peilaten ja uuden hankerahoituksen turvin toteutettavaa koulutusta. Saimme selviteltyä pari koulutuskokonaisuutta erityisopettajille lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksisen lapsen kanssa toimimiseen sekä puheopetukseen. Työstäminen erityisopetusstrategian kimpussa sekä paikallisesti että seudullisesti jatkuu ja syyskuussa saamme eduskunnan käsittelystä normit, joita lähdemme "jalkauttamaan".

Selvittelin myös toisen puheterapeutin saamista kaupunkiimme ja nyt olisi yksi hyvä hakija, mutta palkkausasia on vielä kesken. Mielestäni Mikkelin on maksettava asiaankuuluvaa palkkaa tuosta arvokkaasta työstä. Tällä hetkellä on reilut 70 lasta jonossa ja yksi puheterapeutti ei tuota ruuhkaa pysty purkamaan. Tälläkin asialla on erittäin suuri merkitys lapsen itsetunnolle ja myöhemmälle kehittymiselle ja kasvulle sekä oppimiselle. Tämän täytyy järjestyä.

Hankepalaverin jälkeen siirryin rehtorikokoukseen, jossa pohdimme sivistystoimenstrategiaa ja oppilaanohjauksen hanketta sekä pohjoisen alueen koulujen ajankohtaisia asioita.

Työntäyteinen päivä, mutta mielenkiintoinen. Olen iloinen, että saan näin monesta näkökulmasta tarkastella lasten ja nuorten kasvamista, kehittymistä ja oppimista. Näin saan muodostettua kokonaiskuvaa ja perusteluja. Yhä edelleen vahvistuu näkemykseni siitä, että kokonaisuuksien näkeminen olisi tarpeen.

Nyt minua odottaa iltasadun lukeminen ja oppituokio StarWars -hahmoista. Tavoitteenani on oppia tunnistamaan hahmoja ja opettajanani toimii Tuomakseni. Nähtäväksi jää, mitä keinoa hän tällä kertaa käyttää, että päähäni tarttuisi nuo hahmot. Osaan jo viisi!!! ;) Droidi, prinsessa Leija, Dart Vader, BAttle Droid, Yoda :)
Yst.terv. Jaana

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tykkään tyylistäsi! Lapsissa on tulevaisuutemme! Hieno teema!