keskiviikko 3. helmikuuta 2010

Kokouspäätöksiä

Esityslistojen asiat menivät lähes tulkoon päätösehdotuksien mukaisesti. Teknisessä lautakunnassa äänestimme Hallituskadun lämmittämisestä. Mielestäni oli oikealinjainen ratkaisu päätyä yhtenäisyyden ja turvallisuuden vuoksi kadun lämmittämiseen myös tältä osalta. Uusi hallitustorin suunnitelma on upea. Torimyyjille tuota suunnitelmaa esitellään lähiaikoina ja samalla sovitaan myyntipaikoista. Myyntipaikkojen koko on 4x4m eki suuremmat kuin nyt. Liikennesuunnittelija pohtii Porrassalmenkadun vinoparkkimahdollisuuksia ja yleensäkin pysäköimisjärjestelyjä, sillä Suur Savon rakentamiskohteet vievät jälleen parkkipaikkoja keskusta-alueelta. On äärimmäisen tärkeää niille tori- ja kauppahalliyrittäjille, että parkkipaikkoja keskustasta löytyy. Myöskin kesäaikana voisi hyödyntää esim. Lyseon koulun piha-aluetta jne. Luovia ratkaisuja tulee pohtia.

Kaupunginvaltuuston kokouksessa tuli neljä aloitetta ja mielestäni turvakodin perustaminen, esityslistojen aikaistaminen ja lapsi- ja vanhusvaltuutetun nimeäminen olivat erinomaisen hyviä aloitteita, jotka kirjoitin alle. Kuntarakenneselvitys -esitys tuli valtavan nopeasti ja en ollut siihen ehtinyt valmistautua tai perehtyä, joten se jäi allekirjoittamatta.

Ohi pöytäkirjojen keskustelimme Raviradantien koulusta ja sen hankesuunnitelmasta. Talousarvioon varattu investointimääräraha tulee ylittymään roimasti. Tätä ei voi mielestäni hyväksyä. Nyt täytyy todella pikaisesti selvittää, mistä se johtuu? Kenellä on vastuu? Olen todella harmissani kouluväen valtavasta suunnittelutyöstä, jos tämä hanke ei mene läpi. Mitä on tehtävissä? Katsellaan ja kuulostellaan tilannetta.

Jaana

7 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

MITEN NE HENKILÖT, JOTKA OVAT LAATINEET ENERGIAFUUSION SELVITYKSEN OVAT KÄSITELLEET ESIM. ALLAOLEVAN KIRJOITTAJAN ONGELMAT, ETTÄ SE FUUSIO SAATIIN NÄYTTÄÄMÄÄN NIIN HYVÄLTÄ, ETTÄ MIKKELIN KESKUSTAPUOLUEKIN ON TÄYSIN HANKKEEN TAKANA.

IHMETYTTÄÄ JA KUMMASTUTTAA!

VOIKO TÄMÄN FUUSION MITENKÄÄN ESTÄÄ? KANSALAISILTA LOPPUU RAHAT - NYT JO VÄLÄYTETTIIN, ETTÄ ASUNTOLAINOJEN KORKOJA EI ENÄÄ KOHTA SAA VÄHENTÄÄ VEROTUKSESSA JNE. JNE.

--------
Silmät auki sähköasioissa

Länsi-Savo 04.02. 01:06

Monet kunnat näyttävät elämöivän sähköyhtiön osakkeilla vaatien runsasta osinkoa ja rahastamista. Sähköyhtiön omaisuusmassa on pääasiassa kuitenkin koostunut sähkön ja kaukolämmön kuluttajien liittymämaksuista. Niillä se arvokas ja himoittu verkko on rakennettu.

Olisi oikeudenmukaista, että kuluttajat hyötyisivät kun yhtiöllä menee hyvin. Ymmärtäisin paremmin sopuhintaan suunnatun osakeannin liittymien haltijoille. Itsekin olen jollain tavoin osallisena seitsemässä liittymässä.

Kyllä kuntien aikanaan sijoittamat rahat ovat olleet luonteeltaan diakonista avustusta. Monet seurakunnatkin olivat auttamassa asiaa.

Sähköistys saatiin alulle ja sillä hyvä. Samanlaisia pesämunia nykyisinkin yrityksille annetaan. Tuskin mielessä on saada sijoituksista tulevaisuudessa kymmenien miljoonien voittoja. Päinvastoin usein kärvistellään riskien pelossa.

Energiayhtiöjärjestely on silmänkääntötemppu. Näytöksen maksavat sähkön ja kaukolämmön käyttäjät.

Järjestelyssä kunnat saavat tietysti rahaa, mutta se maksetaan velalla, joka päätyy kuluttajien maksettavaksi perus- ja siirtomaksuissa.

Itse asiassa saamme kaupantekijäisinä lisää arvonlisäveroa ja toteutusvaiheessa miljoonia euroja varainsiirtoveroja kuluttajien sähkölaskuun jollakin tavoin.

Järjestelyllä saatu rahavirta tietysti puskuroi veroprosentin nousupaineita suosien sitä kautta erityisesti hyvätuloisia. Näin sitten naamioidaan kuntatalouden todellista tilaa.

Sähkön ja kaukolämmön käyttäjistä ei pidä tehdä kunnallisen piiloveron maksajia. Suunniteltuun järjestelyyn sisältyy myös eriarvoisuus siirtomaksuissa. Maaseutulaiset maksavat enemmän.

Toivon hartaasti, että päättäjien silmät aukeavat nimenomaan maaseudulla.

Kun suunnitellun järjestelyn pääoma- ja korkokulut jaetaan myydyllä energiamäärällä, saadaan alkeellisillakin matematiikan taidoilla helposti pieni aavistus lisäkorotuspaineesta tulevaisuudessa. Kuluttajilta se on otettava – rahaa kun ei tule taivaasta.

Uskokaa tai älkää.

Markku Karila

kirkkoherra,
kunnanvaltuuston
2. varapuheenjohtaja (kesk.)

Juva

Anonyymi kirjoitti...

Luottamushenkilöt, niin kuntien tasolla kuin eduskunnassakin, ovat kovastsi vieraantuneet tavallisesta arjesta.

En keksi muuta järkeä tähän nykymenoon.

Nimim. Kansa maksaa

Anonyymi kirjoitti...

Hei Jaana !
Olen tuosta Raviradan kouluvirityksestä samaa mieltä kanssasi. Ei tuollaisia ylityksiä voi hyväksyä, joita mm Pirkko Valtola esitteli ryhmässämme.
Muistitin häntä samalla siitä Ihastjärven kouluhankkeesta, joka saataisiin toteutettua pelkästään noilla ylityksillä.
Tästä jatketaan.
Hyvää viikonloppua,
pekka

Anonyymi kirjoitti...

Ihastjärven koulu on aivan eri asia kuin Raviksen koulu, nyt jäitä hattuun molemmissa asioissa.

Anonyymi kirjoitti...

Kaupunginhallituksen esityslistalta 8.2.2010.

Eikö Mikkelin kaupungilla vapaina olevia työpaikkoja enää julkaistakaan edes MOL:in sivuilla???????

-------- Johtavan rakennustarkastajan virka on asetettu julkisesti haettavaksi 29.1.2010 mennessä. Hakuilmoitus on pidetty nähtävillä Mikkelin kaupungin ilmoitustaululla 15.-29.1.2010.

Hakuilmoitus oli seuraava:

"Mikkeli, Itä-Suomen läänin ja Etelä-Savon maakunnan pääkaupunki, on 49.000
asukkaan monipuolinen ja kehittyvä kasvukeskus aktiivisen elinkeinopolitiikan, laajan koulutustarjonnan, kattavan palvelutarjonnan ja erinomaisen sijaintinsa ansiosta.

Mikkelin kaupunki hakee vakinaiseen virkasuhteeseen

JOHTAVAA RAKENNUSTARKASTAJAA

Mikkelin kaupungin rakennusvalvonnassa on johtava rakennustarkastaja ja neljä muuta rakennustarkastajaa. Henkilökuntaa on kaikkiaan kymmenen.

Johtava rakennustarkastaja toimii rakennusvalvonnan tulosalueen esimiehenä, rakennuslautakunnan esittelijänä ja rakennuslupatyöryhmän puheenjohtajana. Lisäksi johtava rakennustarkastaja valmistelee ja ratkaisee lupa-asioita sekä suorittaa tarkastuksia ja katselmuksia rakennuslautakunnan vahvistaman tehtäväjaon mukaisesti. Tärkeänä tehtävänä on rakennusvalvonnan toiminnan kehittäminen.

Edellytämme hakijalta soveltuvaa rakennusalan korkeakoulututkintoa sekä riittävää kokemusta rakennussuunnitteluun ja rakennustyön suoritukseen liittyvistä tehtävistä tai soveltuvaa rakennusalan insinööritutkintoa sekä riittävää kokemusta rakennusvalvontaviranomaisen työstä ja rakennussuunnitteluun ja rakennustyön suoritukseen liittyvistä tehtävistä.

Arvostamme lisäksi ATK-taitoja, yhteistyökykyä, rakentamisen toimintakentän kokonaisvaltaista tuntemusta ja kokemusta esimiestehtävistä.

Viran palkkaus määräytyy teknisten sopimuksen mukaan. Virkaan sovelletaan Mikkelin kaupungin käytännön mukaisesti kuuden (6) kuukauden koeaikaa. Virkaan valitun on ennen viran vastaanottamista esitettävä hyväksyttävä lääkärintodistus terveydentilastaan.

Hakemukset, joihin on liitetty oikeaksi todistetut jäljennökset opinto- ja työtodistuksista, pyydetään toimittamaan 29.1.2010 klo 16.00 mennessä osoitteella Mikkelin kaupunginhallitus, PL 33, 50101 Mikkeli (käyntiosoite Raatihuoneenkatu 8-10).

Lisätietoja antaa tekninen johtaja Jorma Holopainen, puh. 044-794 2170, sähköposti jorma.holopainen@mikkeli.fi.

Mikkelissä 14.1.2010
MIKKELIN KAUPUNGINHALLITUS"

Kaupunginhallitus on päätöksellään 7.12.2009 § 542 hyväksynyt viran kelpoisuusvaatimukset.
Määräajassa on hakemuksensa jättänyt vain yksi hakija,
jne. jne. jne.
-------

Anonyymi kirjoitti...

Hei Jaana!

Olet varmaan jossakin aiemmissa kirjoituksissasi kommentoinut tuota Raviradan kouluhanketta, mutta kysyn silti, kun en tiedä. Mitä mieltä sinä olet siitä opetusalan ammattilaisena? Saadaanko sellainen iso juttu toimimaan niin, että oppilailla on hyvä olla? Itselläni ei ole asiaan minkäänlaista kantaa vielä.

Hyvää talven jatkoa!

Jaana kirjoitti...

Hei!
Kiitos kaikille kommentoijille!
Kommentoin lyhyesti näkökulmianne: Edelleen tuossa energiafuusioasiassa seuraan tilanteita mielenkiinnolla varsinkin lähikunnissa. Pertunmaa, Suomenniemi ja Ristiina näyttävät tämän päivän lehtitietojen mukaan hyväksyvän energiayhtiöjärjestelyn aiesopimuksen. Olen pyytänyt kaupunkimme kehitysjohtajaa järjestämään asiasta kaikille avoimen keskustelutilaisuuden niinkuin oli esim. maaseutukaupunki-Mikkeli-foorumi. Mielestäni tästä olisi nyt äärimmäisen tärkeää päästä keskustelemaan avoimesti ja yhteisesti. Toivotaan, että tällainen tilaisuus järjestyy.

Nimimerkki "kansa maksaa" kertoi, että luottamushenkilöt ovat vieraantuneet tavallisesta arjesta. Pohdin tätä väitettä kovasti. Onko todellakin näin? Luottamushenkilöille tulee paljon asioita ja todella nopealla tempolla päätettäväksi ja usein vaikka kuinka aktiivisesti yritän niihin perehtyä kaikkia näkökulmia ei vain kaikista asioita saa huomioiduksi. Mielestäni sekin on inhimillistä. Lisäksi toivoisin kansalaisaktiivisuutta esim. äänestämisiin. Mielestäni on erittäin surullista, että kuntalaisista vain reilu puolet käy äänestämässä. Esimerkiksi tämä blogini on minulle erittäin tärkeä vuorovaikutuksen väline teidän kanssanne. Tarkalleen en tiedä, keitä täällä käy, mutta olen kiitollinen kaikista saamistani kommententeista ja koen osan niistä haastaviksi ja siksi myös itseäni kehittäviksi. Henkilökohtaisesti yritän koko ajan pysyä arjessa mukana ja kuulla ja nähdä, mitä siinä tapahtuu.

No sitten nämä kouluasiat. Mielestäni tärkeimpänä on pitää mielessä koulun perustehtävä-mitä varten koulu on? Lapsi on tärkein ja uskon ja luotan siihen, että kouluja suunnitellaan ja tehdään lapsen/nuoren parhaaksi. Arvostan korkeasti koulutetun oeptushenkilöstön ja koko henkilökunnan suunnittelua ja näkemyksiä. Tässä onkin nyt kyse siitä, miten tuota pedagogian huippuosaamista on kuultu koko prosessissa ja sen eri vaiheissa. Tänään juuri koulutuksessa sain oppia siitä, kuinka kehittämisprosessi tulee toteuttaa. Eri kouluhankkeita ei tule linkittää tai lähteä vertailemaan. Toki yhtymäkohtiakin on, esim. ihastjärveläiset lapset menevät yläkouluun tällä hetkellä Kalevankankaan kouluun ja jatkossa kai Lyseoon. Lisäksi haluan korostaa, että mitään päätösehdotuksia tekniseen lautakuntaan tai valtuustoon asiasta ei ole tullut ja näin ollen en muodosta kantaani. Sen olen sanonut, että en hyväksy tuota tapaa, jolla asioita on valmisteltu ja mikä on mennyt pieleen, kun konsultin arvio heittää todellisuudesta noin paljon?

Tuota johtavan rakennustarkastajan viranhakuprosessia ihmettelen kyllä itsekin. Selvittelenpä asiaa lisää ja kerron myöhemmin, mitä olen saanut selville.

Jaana